Tartalom
2012. május 26., szombat:
Legolvasottabb 10 írásunk: Legtöbb hozzászólás: |
2011. augusztus 3., szerda: Nemzet-nemzetiség Derékon felül ilyen, derékon alul olyan? (Határhelyzetek)Bizonyos személyek esetében és ilyen-olyan csoportoknál kezd újra lábra kapni a "székelykedés". A jóhiszemű székelyek jó szándékában pillanatig sem kételkedve mondom – a rosszhiszemű provokátorokkal nem foglalkozunk –, hogy az októberi népszámláláson magyarnak kell vallanunk magunkat, mivelhogy valóban azok vagyunk: székelységünkre büszke magyarok. Lapunk hasábjain Kádár Gyula világos okfejtéssel vázolta és markánsan meg is fogalmazta, hogy a székelyek és a magyarok népszámlálási különválasztása milyen csapdahelyzetekhez vezet. A népszámlálási osztódásra a mostaninál alkalmasabb, magyarság- és székelységellenesebb taktikai fogást, amelynek stratégiai célja nemzeti létünk megsemmisítése, el sem lehet képzelni! Hisz a különválasztással, látszólag, a székely nemzettudatot, a székely büszkeséget erősítik, ez a széttagolás, egyesek értelmezése szerint Székelyföld autonómiájának esélyeit növeli: ennyien vagyunk, ilyenek vagyunk, sokan vagyunk. Sokan, de nem elegen. A gyakorlatban ennek a fordítottja az igaz. Megosztásunk drasztikus statisztikai létszámcsökkenéssel jár: ennyi magyar, annyi székely s amanynyi cigány stb. él az országban. Ezek aránya a románságéhoz viszonyítva – akik magukat államalkotó népnek, bennünket másodrendű állampolgároknak tekintenek, s az országot egységes román nemzetállamnak állítják be, amelyben a hivatalos nyelv a román –, szóval jelenléti arányunk ebben a helyzetben tovább jelentéktelenedik. A hamis viszonyrendszeren belül a kisebb számarány alacsonyabb súlycsoportba sorolással jár. És mondja meg nekem valaki, hogy mi, székely magyarok hogyan tudjuk megosztani magunkat székelyre és magyarra? Mik lehetnek a különválasztás kritériumai? Egyik szombathelyi rokonunk gyereke gimnazista korában mondta, hogy ő deréktól lefelé magyar, derékon felül székely. (Édesanyja háromszéki, anyai ágon Sylvester-lány. Apja dunántúli, Kapiller névre hallgat. A Sylvesterek egyik híres bibliafordító elődje, Erdősi Sylvester János Nagybánya mellett, Szinérváralján született, a dunántúli Sárváron alapított nyomdát, Bécsben a görög és héber nyelv tanára volt. Neve is latinosított, klasszicizált név. Nemesi levelünk Alsócsernátonhoz köt. De eleink szétszóródtak a Kárpát-medencében, sőt, a nagyvilágban is. Melyik felünk magyar, és melyik székely?) Még fogasabb kérdés, hogy van-e önálló és elismert székely nyelv? Mert magyar nyelv, az van. Európában az uniós csatlakozás után hivatalos nyelv. Csak a magyar nyelvű hely- és tájnév- tábláink jöttment, betelepedett primitív leverői és átfestői nem tudnak elviselni semmit, ami arra utal, hogy "százszor elsirattak, és mégis itt vagyunk..." A felvetett gondolatot tovább tagolva – van-e székely nyelv? –, ha anyanyelvünk hivatalos államnyelvvé nyilvánítását követeljük, amelyet előbb-utóbb uniós tagállamként a román államnak el kell ismernie, akkor a nyelvünket vágjuk majd kétfelé, s az a nyelvfelület, ahol a keserűség érzékelésére alkalmas ízlelőbimbók elhelyezkednek, székely lesz-e vagy magyar? És az édességet ízlelő "nyelvterület" milyen lesz? (A népszámlálási cél bizonyos értelmezése szerint ez a nyelvfelület legyen román.) Komolyra fordítva a szót: ne komplikáljuk túl a világot és benne a létünket. Magyarok vagyunk. Nyelvünk, kultúránk, szokásaink, eredetünk, történelmünk, minden a magyarságunkhoz köt. Hogy ezen belül szemünk állása, nyelvünk íze, kiejtésünk zamatossága, jó és rossz tulajdonságaink özöne árnyalataiban más, ez lényegtelen, ebből a szempontból teljesen mellékes. Az bizonyos, hogy a magyar etnikumon belül, amely történelmileg tagolt, más népekkel ellentétben – lévén Szent István király óta befogadó állam – vannak és élnek mai szálláshelyeinken velünk együtt kunok, jászok, palócok, csángók, akik ismét tovább tagozódnak eredet szerint, és így tovább. Ez csupán árnyalja és színezi szokásaival, népviseletével, hagyományaival a magyarság közösségi énjét, de nem teszi mássá. Ezen belül, természetesen a székelység a maga sajátos története, ha úgy tetszik, történelmi küldetése révén markánsabban megnyilvánuló mássága érvényes. Szokásaink, rész-másságunk kinyilvánításával és hűséges őrzésével, amelyet székely kapuink napos és csillagos, életfás mintázatába és tudatunkba vésünk, a kürtőskalács cukorzománcába égetünk, asszonyaink, lányaink szoknyaráncába varratunk. Egyszóval: ne játsszunk a tűzzel! Magyarok vagyunk. Egy nyelven énekeljük Kölcsey Himnuszát, most már a székely himnuszt is, és az Ó, én édes Jóistenem kezdetű himnikus népdalt is. Értjük egymást? "Mert aki ért és megértet, egy népet megéltet" – tudjuk és mondjuk Kányádi Sándorral. Szerző: Sylvester LajosCikk megjelenítése: 2176Olvasóink értékelése: 4.2Szavazatok száma: 15Az ön értékelése: Hozzászólások 2011. augusztus 3., szerda 00:41
Mk 301 hozzászólás A székely nép javára az szolgál, hogy előbb székelynek tudjuk magunkat és aztán magyarnak, majd európainak.
Ez nemzeti/nemzetségi önvédelem kérdése. As you like it/ ahogy tetszik... A magyar-zsidó előbb zsidónak vallja magát és aztán magyarnak. A sepsiszentgyörgyi örmény előbb örménynek vallja magát és aztán magyarnak. Így szervezi életét, mindennapjait. Így keresi munkatársait, alkalmazottjait, üzlettársait, barátait. Az nemzeti önvédelem megkéri, követeli, hogy a székelyek, a székelyeket keressék, előbb, aztán a magyarokat, aztán az európaikat. Ettől függetlenül népszámláláskor egy húron kell pendülni. Ha nincs hárompárti konszenzus abban, hogy Székelyföld területén vallja mindenki székelynek magát, akkor kénytelenek leszünk egy átfogóbb kategóriába sorolni magunkat. Mert magyarok is vagyunk kétségtelen, de mindenek előtt, felett székelyek. A medve, az asszony, s a statisztika nem játék. Ezt is értjük. Tény az is, hogy a Székelyföldi magyaroknak fele, ha székelynek érzi magát. Ezért bármi nemű rendezvényen mellőzni kell a 'Székely' jelzőt, használjunk 'Székelyföldit' helyette, mert abba mindenki szépen belefér. Még a jó cigány-magyarok is ... akiknek lassan át kell venniük az egykéző székely-apák nemzetnemző szerepét. 2011. augusztus 3., szerda 02:51
arthur 360 hozzászólás Mk, hallgass te felkegyelmu szerencsetlen! mellozd ezt a zavaros eszmefuttatast mert sok johiszemu embert felrevezetsz. szandekos a hamissagod vagy ennyire leepultel?
MINDEN szekely vesse a fejebe: a szekely tetotol talpig MAGYAR, egy test, egy ver, testver, eloszor is, hatodszor is, MINDIG! a zsido-magyar mas tal teszta, o felig zsido, felig magyar, az egyik szuloje zsido, a masik magyar. nem szabad parhuzamot huzni a ket eset kozott. 2011. augusztus 3., szerda 08:19
quercusos 170 hozzászólás Nem lehetne civilizáltabban vitatkozni ?. Ez a téma megérdemli. Köszönöm.
2011. augusztus 3., szerda 08:55
Mirke 2733 hozzászólás Sőt,mi szükség angol hablatyra amikor a magyar nyelvnek 10-szer akkora a szókincse? 2011. augusztus 3., szerda 09:02
Mk 301 hozzászólás Nem tudsz követni Arthur barátom? Ülj le egy karosszékbe, fogózkodj és olvasd újra amit írtam. Mindennapjaik erről szólnak, a tudatalatti identitásokról. Igen erről van szó, és hatalmas implikációja van az autonómia harcban is, hogy a székelyföldi magyarok fele nem székely identitású, mivel kevert származású.
Ez egy olyan dolog ami kényelmetlen, de számolni kell vele. Az RMDSZ többnyire kevert származású magyar tagokból épül fel ezért nem érzik egyáltalán fontosnak az autonómia ügyét. Ezért valóban mellőzni kell a nemzeti oldalát az ügynek és a területiségre kell koncentrálni. A diskurzusokat is úgy kell felépíteni a kevert-magyarok számára, akárcsak a románok esetében: a területiség mentén érvelni, mozgósítani nem a nemzeti oldal mentén. Egy kevert magyart miért hozzon lázba egy székely nemzeti jellegű autonómia amibe ő nem érzi teljes mértékben a helyén? Arthur próbálj civilizáltan ész-érvekkel vitatkozni, többre jutunk... 2011. augusztus 3., szerda 09:22
Mk 301 hozzászólás Arthur aki pedig, a magyar identitást a székely elő helyezi arról helyből lehet tudni, hogy családjában elevenen él még egy nem székely ág identitása. Ez nem baj, csupán néha fogamzás és fogalmazás gátló hatása van, mint a te esetedben is.
2011. augusztus 3., szerda 09:53
Mk 301 hozzászólás Munka közben jut eszembe egy adalék a VEGYES házasságokhoz, identitás problémához: összeszámoltam kb. 10 volt iskolatársam akinél az identitásprobléma kodeinfoszfát-alkohol, fű és morfiumadagolásban jelentkezett. Megdöbbentő, egyikük sem volt székely családnevű.
Tehát nagyon vigyázni a vegyes-házasságokkal...vagy legalábbis fokozottabban oda kell figyelni a gyerekek identitásproblémáira. 2011. augusztus 3., szerda 10:49
Ferencz 2983 hozzászólás "... a szekely tetotol talpig MAGYAR, egy test, egy ver, testver, eloszor is, hatodszor is, MINDIG!" Először a fordítás: "...a székely tetőtől-talpig MAGYAR, egy test, egy vér, testvér, először is, hatodszorra is, MINDIG". Most a kérdés: legyen ahogy mondod, de akkor mégis mitől és miért SZÉKELY a székely? Eltüntetnél, mint a román politika?
TÉVEDÉS NE ESSÉK: népszámláláskor Romániában MINDANNYIAN magyarok kell, hogy legyünk!!!! 2011. augusztus 3., szerda 11:12
cukycuky 24 hozzászólás Az ember az egyetlen vad,aki kepes csapdat allitani,majd bele is setal abba. [Steinbeck].Valahogy igy lesz a nepszamlalasnal is.Vajon ki issza meg megint a keseru poharat?
2011. augusztus 3., szerda 11:28
arthur 360 hozzászólás Mk, hagyd a zsidomagyart es az ormenymagyart. az is magyar, ha ELOBB magyar s aztan mas. de ne huzz parhuzamot ezek es a szekely magyarok kozott. ket KULOMBOZO sportag. a szekely eloszor szekely ES magyar, hatodszor is szekely ES magyar s majd huszadszor akarmi mas. erted?! ketlem.. egy test egy ver. TESTVER!
kerlek, ne itt meseld el a remalmaidot, NE ennel a cikknel. ez a cikk SZEP es EGYERTELMU! s te jossz ezzel a bomlaszto agyremmel, hogy budosits! Lajos bacsi, es a Boldogasszony Anyank-at is. 2011. augusztus 3., szerda 11:33
arthur 360 hozzászólás Ferencz, nem akarom en eltuntetni a szekelyt, Isten ments.
2011. augusztus 3., szerda 12:19
OZI 347 hozzászólás Valahol igazad van arthur baratom! 2007ben adomanyban kaptam egy szekely zaszlot.Meg igerttem az adomanyozonak ,hogy fog lengeni Sydneyben. A magyar reformatus gyulekezetnek akartam ajandekozni.3 evig neztem az istentisztelettek alatt amagyar zaszlot ??????? afejemben.Vegre 2010 augsztus -ban csinaltam egy melto talpat es rudat neki.20 -an oda ajandekoztam a zaszlomat a magyar-szekely ref. gyulekezetnek.Azotta ott leng a magyar zaszlo melett ,hirdetve, hogy a DELKERESZTJE ALATT IS ELNEK SZEKELYEK .AKKAR HOGY PROBALNAK LEKICSINYLO JELZOKKEL ILLETNI MINKET . " KI TUDJA INNEN MERRE VISZ A VEGZET,ORSZAGHATARON,OCEANON AT?"
2011. augusztus 3., szerda 12:39
Bjanos 905 hozzászólás Én nam vagyok tőrténész ,egyszerű munkás ember voltam, szerintem a népszámlási listára csak a székely nevet feltűntettni akkor nem kellene vitattkozni mivel itt élűnk Székelyfőldőn.Az más hogy magyarul beszélunk mert az anyanyelvűnk magyar. Ezt kellene megértettni bUKARESTI illetékesekel az RMDSZ .
2011. augusztus 3., szerda 13:09
cukycuky 24 hozzászólás Kedves Bjanos !errol a csapdarol beszelek
,mert az oltyan,a moldovai,a regati mind romannak vallja magat,de ha mi szekelynek valljuk magunkat a nepszamlalasnal,akkor elvesztunk,mert sajnos a szekely,mint nemzet Romaniaban nem elismert. 2011. augusztus 3., szerda 13:17
Mk 301 hozzászólás cuky, úgy teljes az érvelésed, hogyha azt is hozzáteszed, hogy elveszünk, hogyha mindegyszálig minden magyar Székelyföldön nem vallja székelynek magát.
Márpedig nem fogja, mert 1) erről nincs hárompárti egyezség. 2) minden székelyföldi magyar nem székely identitású, tehát nehéz vele felvállaltatni a székely identitást Autonómia pedig nem a székelyeknek kell, hanem minden székelyföldi polgárnak, ezért nem is kell erőltetni a székely népszámlálást. Hivatalos régiósítási referendumra ellenben annál nagyobb szükség van. 2011. augusztus 3., szerda 13:40
cukycuky 24 hozzászólás Mk!egyetertek,igazad van
2011. augusztus 3., szerda 13:53
arthur 360 hozzászólás ugy van cukycuky. de a birodalom szivesen es hamar elismer barmilyen nemzetet ha altala megosztani, feldarabolni kepes. fontos, hogy ne doljunk be ilyen hamis, rosszindulatu teveszmeknek. a Magyar csalad nepes csalad. a jaszok, kunok, palocok, szekelyek, csangok, stb mind mind magyarok. egy egeszseges csaladban a testver a testverrel mindent megoszt es kiallnak egymasert, egyik sem helyezi onmagat a masik ele es egyik sem keri a masikat, hogy mondjon le onmagarol. ok onmaguk es minden idegen szemeben Magyarok. a nepszamlalo elott is.
2011. augusztus 3., szerda 14:22
tamika 343 hozzászólás Mindegy, hogy székelynek vagy magyarnak valljuk magunkat, ha a jóindulatú, és külön, ezért megfizetett számlálóbiztos románnak ír be. Márpedig tíz éve volt ilyen eset, főleg idősekkel merik ezt megtenni. Erre is oda kell figyelni.
2011. augusztus 3., szerda 14:31
cukycuky 24 hozzászólás Arthur ezt kellene honatyaink elmagyarazzak minden alkalommal, mert odafent a nagyfaluban mar elore isznak a medve borere,a mi karunkra.Barcsak minel tobb hozzad hasonlo gondolkodasu ember lenne,akkor talan meg lenne eselyunk es gyerekeinknek ITTHON boldog jovoje
2011. augusztus 3., szerda 15:02
Mk 301 hozzászólás Arthur
Csak, hogy tisztán láss: Volt egy történelmi népes magyar család: ebbe beletartoznak a jászok, kunok, székelyek, csángók, besenyők. És van egy jelenkori népes magyar család: ebbe beletartoznak a zsidók, örmények, románok, cigányok, ausztrálok, négerek, kínaiak is... a sor korántsem véges. Ez attól függ milyen messzire tud a magyar elvándorolni vagy, hogy éppen mekkora a szegénység Pakisztánban. 2011. augusztus 4., csütörtök 00:42
arthur 360 hozzászólás ezek feligazsagok.
2011. augusztus 4., csütörtök 00:49
arthur 360 hozzászólás "Ős patkány terjeszt kórt miköztünk,
a meg nem gondolt gondolat, belezabál, amit kifőztünk, s emberből emberbe szalad." (Jozsef Attila) 2011. augusztus 4., csütörtök 01:42
Marcsdor 23 hozzászólás EMBEREK! Vitatkoztok azon, ami egyértelmű. Az azonos nyelvet beszélők és az azonos kultúrájú emberek közösségét nevezzük nemzetnek. A nemzeten belül vannak népcsoportok. Egy sánító példa: Gyuriról nem tudjuk, hogy kicsoda, de KÁDÁR Gyurit már megtaláljuk; az azonosítás alapjául a családneve szolgál.
"- Azt kérdezik, hogy micsoda nemzet az a székely. - Mondd meg neki, hogy magyar, csak még annál is jobb." (Tamási - Ábel Amerikában) 2011. augusztus 4., csütörtök 09:08
Mk 301 hozzászólás Csókoltatom Marcsa:
Mondja meg Arthurnak, hogy a székely is magyar, csak még annál is jobb... Székelyföldön a székely az ember feletti ember, a székely a magyar feletti ember, Pesten a magyar a székely feletti ember, Marosvásárhelyen a magyar, Kolozsváron a szász és a magyar, Izraelben a zsidó, Havasalföldön a román... 2011. augusztus 4., csütörtök 11:02
eberendre 1632 hozzászólás Hát ezen, nem szerencsés tréfálkoznotok.
2011. augusztus 4., csütörtök 11:17
arthur 360 hozzászólás Marcsdor, koszonjuk, szep szavak.
Mkrol tudni kell, hogy "gobe szindromaban" szenved, egy nagyon ellenallo betegseg, o mar igy fog meghalni. egyik jol kiveheto tunete ennek a betegsegnek az, hogy a betegnek budos lesz a magyar, mert kisebbsegi erzese van Budapesten. egy kedves, szeretnivalo, BECSULETES, nagyon erzekeny es kufar nepseg torzszulotte, adler alfred, kitalalta, hogy a kisebbsegi erzes mindig parosul egy felsobbrendusegi erzesel. Mk ugy kuzd a betegsege ellen, hogy kiutalja magabol a magyarsagat es fajtiszta, magyarmentes, felsobbrendu szekely probal lenni. csodalkozom, hogy a gobe tamasi nem verte ki a biztositekot nala. 2011. augusztus 4., csütörtök 11:25
Mk 301 hozzászólás Semmi jelét nem látom Tamásiban a góbéságnak...ő is tudta és leírta, hogy "a székely is magyar, csak még annál is jobb...". Ezt aki belátja, az már nem góbé hanem székely. Végül is ezt nevezhetjük székelységi tesztnek.
Hiszed-e Tamási szavaival, hogy a székely is magyar, csak még annál is jobb? Ha igen, akkor székely vagy, ha nem akkor góbé vagy, egyszerű nemde? 2011. augusztus 4., csütörtök 11:31
Mk 301 hozzászólás SZÉKELYSÉGI TESZT néven ezt akár pólóra is lehetne nyomtatni... :)
Tisztelt Látogatónk!
2012 Február elsejétől friss lapszámunk honlapunkon 0-16 óra között kizárólag megrendelők számára érhető el. A Háromszék online változatának friss lapszáma egész nap ingyenesen elérhető azok számára, akik előfizetnek a Háromszékre (a nyomtatott újság ára 20 lej havonta, 4.76 euró) a H-Press lapterjesztőnél, a postán (csak Kovászna megye területén), vagy interneten. Ennek érdekében az előfizetők a regisztrációnál használt e-mail címükről küldjék be a nyugta adatait (név, lakcím, nyugtaszám, dátum, az előfizetés időszaka, összeg) a hpress@3szek.ro címre;
A Háromszék online változata külön is megrendelhető a www.3szek.ro weboldalon a PayPal-rendszer segítségével, vagy bankkártya-fizetéssel, illetve személyesen a szerkesztőség pénztáránál. Az előfizetés ára havonta 3.8 euró (vagy az ennek napi árfolyamon megfelelő lej, dollár, forint.). A három, hat, illetve 12 hónapra előfizetők számára 5, 7, illetve 10 százalékos kedvezményt biztosítunk (lásd az alábbi táblázatot; a valutaárak az árfolyam függvényében változnak).
Ha meg szeretné rendelni a nyomtatott vagy az online változatot, be kell lépnie felhasználói fiókjába.
| Archívum
Legújabb galéria
Szavazás
Online látogatók
Legújabb hozzászólások
hillsnail - 09:12 Igaztalanul vádol az MPP (Kampányban)
hillsnail - 09:10 Megnyílt Antal Árpád kampányirodája (Kampányban)
Ferencz - 07:42 Titkos úton, törvényesen (Rendőrök keresték Nyirő hamvait)
leopold - 07:15 Bukaresti tisztséget kapott Obreja
Ferencz - 07:04 Tenni kell a közösségi jogokért (Kampányban)
moni - 02:26 Tenni kell a közösségi jogokért (Kampányban)
zombi - 01:51 Minden jogi akadály elhárult (Nyirő József újratemetése)
ladoga2009 - 00:26 Tenni kell a közösségi jogokért (Kampányban)
Sascha - 00:09 Tenni kell a közösségi jogokért (Kampányban)
hollo - 23:49 Minden jogi akadály elhárult (Nyirő József újratemetése) Várható időjárás Sepsiszentgyörgyön
BNR Valutaárfolyam
Most megy a TV-ben:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||